Een achtbaan die ooit jaren vooruit, toen jaren achteruit en tegenwoordig weer vooruit rijdt, langs, over en door een oude vervallen tempel? Een verloren gewaande expeditie zoeken in een verlaten kampgebied? Je beleeft het allemaal in Indiana Jones and the Temple of Peril. Tijd voor een kijkje achter de schermen bij deze achtbaan die op meerdere fronten een unicum is in Disneyland Parijs.
Als je aan Indiana Jones et le Temple du Péril denkt, dan denk je misschien aan de grote vuurbakken die de attractie sieren zodra het donker wordt. Of aan de vaak korte(re) wachtrijen, zeker aan het einde van de dag. Of aan de korte, maar zeer intense rit die deze achtbaan je biedt. Of aan de tijd dat je deze achtbaan nog achterstevoren kon ervaren.
Toch is er nog veel meer te vertellen over deze achtbaan. Laten we beginnen met een aantal praktische feitjes:
De Raging Spirits in Tokyo DisneySea is ook gebaseerd op de Multi Inversion Coaster van Intamin AG (foto: rcdb.com).
Je opdracht in deze attractie is uitzoeken wat er gebeurd is met een eerdere expeditie in dit gebied. Want alhoewel je niemand meer aantreft in het basiskamp, zijn alle spullen, eten, apparatuur en zelfs de jeep er nog gewoon. Waar zijn ze? Je ziet vanuit het kamp een tempelruïne en een pad naar – ja, waar naartoe?
Terwijl je het pad volgt, kom je stenen beelden van slangen tegen die je lijken tegen te houden om de tempel binnen te gaan. Eenmaal in de tempel aangekomen stap je in een wagen op rails. Zal die je naar de expeditiegroep brengen? Een ratelende ketting trekt je naar de top van de ruïne, waar je probeert rond te kijken om de vermiste mensen te vinden. Maar voor je het weet duikt je wagen de diepte in, om via veel bochten, versnellingen en zelfs een looping uiteindelijk weer aan de voet van de ruïne uit te komen. Heb jij de verloren expeditie ergens gezien?
Indiana Jones and the Temple of Peril was de eerste achtbaan in Disneyland Parijs met een inversie. Volgens de planning zou dat Space Mountain: De la Terre a la Lune moeten worden, maar toen de opdracht om die te gaan bouwen werd gegeven zou het nog te lang duren voordat deze attractie ook daadwerkelijk zou worden opgeleverd. Om toch op korte termijn een attractie te kunnen openen die veel bezoekers per uur konden gebruiken, werd gekozen voor een kleinere achtbaan die sneller en goedkoper gebouwd kon worden.
Voor de bouw werden materialen gebruikt die maar een beperkte levensduur hadden, omdat het oorspronkelijke plan was om na oplevering van Space Mountain: De la Terre a la Lune de attractie weer te slopen en een heel Indiana Jones-themagebied aan te leggen.
Foto: tijdens de bouw (bron: radiodisneyclub.fr)
Maar toen het rond 1998 tijd werd om de attractie te slopen, was er geen geld voor een heel nieuw themagebied, omdat toen ook al begonnen was met de bouw van het Walt Disney Studios Park. Maar de gebruikte materialen begonnen hun tol te eisen en er moest onderhoud worden gepleegd. Daarom werd ervoor gekozen om enerzijds onderhoud te plegen, de capaciteit te verhogen en de attractie een nieuw aspect te geven.
Het onderhoud bestond voornamelijk uit het opnieuw opbouwen van de omgeving met materialen die veel langer mee konden gaan. De tempel werd echter niet opnieuw gebouwd. Om de capaciteit te verhogen werden de oorspronkelijke wagentjes, die plaats boden aan 2 keer 4 passagiers, vervangen door exemplaren die plaats boden aan 2 keer 6 passagiers. Bovendien werd de FastPass-functionaliteit aan de attractie toegevoegd.
De grootste verandering was echter de rijrichting: de karretjes werden 180 graden gedraaid en de bezoekers legden de baan nu achteruitrijdend af! De naam van de attractie werd gewijzigd in "Indiana Jones et le Temple du Péril… A l’Envers!". Door deze wijziging moest ook de aankleding van de baan worden aangepast omdat bezoekers nu de attractie vanuit een heel ander perspectief bekeken. Deze nieuwe versie opende op 1 april 2000.
Uit onderzoek en de druktecijfers bleek echter dat deze wijziging niet voor een betere bezetting en waardering van de attractie zorgden. Veel bezoekers vonden de attractie te agressief; doordat ze de bochten en looping niet meer “zagen aankomen” werden herhalingsbezoeken minder en minder. Daarom werden tussen 28 november en 3 december 2004 de karretjes weer omgedraaid en heette de attractie vanaf toen weer gewoon Indiana Jones et le Temple du Péril.
In 2013 bleek de tempel (die in eerste instantie al maar voor vijf jaar was gebouwd) dringend aan onderhoud toe. De attractie werd vier maanden gesloten (van 7 januari 2014 tot en met 27 mei 2014) en de tempel werd helemaal opnieuw opgebouwd, ditmaal uit beton. Tijdens onderzoek bleek dat de baan zelf nog in goede staat was, alleen de looping was versleten. In plaats van onderhoud werd gekozen voor vervanging: omdat er nu met grotere treintjes werd gereden kwam er niet alleen een nieuwe, maar ook een grotere looping voor in de plaats.
Wist je dat…
Je vindt Indiana Jones hier:
In onze artikelen uit de 'Behind the Magic' serie nemen we een kijkje achter de schermen in Disneyland Paris met o.a. rondleidingen en achtergrondinformatie over attracties en gebouwen. Bekijk alle artikelen:
Ontdek de magie van Disneyland Paris en profiteer van onze speciale aanbiedingen met extra voordeel op je verblijf (hotel + tickets), hoge korting op losse toegangstickets en voordelig vervoer met bus of trein. Er zijn diverse aanbiedingen voor alle periodes beschikbaar, ook tijdens de schoolvakanties.