Een achtbaan met drie lifthills, omringd door water, gebouwd door een Nederlands bedrijf uit Vlodrop? Misschien is Big Thunder Mountain niet de eerste achtbaan waar je dan aan denkt, maar dat is toch degene die we bedoelen. In dit achtergrondartikel besteedt DiscoverTheMagic.nl aandacht aan deze spectaculaire achtbaan die al sinds de opening van Disneyland Paris de bergen van Thunder Mesa onveilig maakt.
Als je aan Big Thunder Mountain denkt, denk je misschien aan het harde ratelende geluid als je één van de drie lifthills opgaat. Of aan de donkere tunnel die je van het instapstation, onder het water van de Rivers of the Far West, naar de berg (en weer terug) brengt. Misschien ook wel aan het prachtige uitzicht op Phantom Manor als je de eerste lifthill achter je laat.
Toch is er nog veel meer te vertellen over deze achtbaan. Laten we beginnen met een aantal praktische feitjes:
Een voorbeeld van de MK-900M van Vekoma, in dit geval de Colorado Adventure in Phantasialand:
De verhaallijnen van deze attractie verschillen per park, maar dan gaat het om details. In grote lijnen is het verhaal overal hetzelfde en wel als volgt: aan het einde van 19e eeuw werd er goud ontdekt in de Big Thunder Mountain, een bergachtig gebied in het zuidwesten van Amerika. Het kleine dorpje Thunder Mesa werd dankzij deze vondst in korte tijd een bloeiende nederzetting. Voor het ontginnen van de berg werd een uitgebreid spoornetwerk aangelegd om het gouderts te transporteren.
Wat de mijnwerkers echter niet wisten was dat de berg een heilige maar vervloekte plaats was volgens de inheemse stammen van het gebied. Het duurde dan ook niet lang of de heiligschennis van de gouddelvers veroorzaakte een natuurramp: een overstroming trof het gebied en het dorpje Thunder Mesa veranderde onmiddellijk in een verlaten nederzetting. Niet lang na de overstroming zagen mensen tot hun verbazing de treinen weer over de rails in de bergen rijden – maar deze keer zonder dat er een machinist aanwezig was! Om bezoekers de kans te geven zelf een ritje te maken in deze “vervloekte” treinen, werd The Big Thunder Mountain Railroad opgericht.
Omdat de versie in Disneyland Parijs tegelijk met de rest van het park werd gebouwd, kon ontwerper Tony Baxter de attractie perfect in de omgeving laten passen. In alle andere parken werd de attractie pas later toegevoegd, waardoor er minder rekening kon worden gehouden met de omgeving rondom de attractie. Tony was er verantwoordelijk voor dat je van de instapplaats van Big Thunder Mountain, onder het water door naar de berg gaat. Iedereen vroeg hem tijdens de ontwerpfase van Disneyland Paris hoe hij de treintjes vanaf de kade naar de berg zou krijgen, aangezien de achtbaan dan over de raderboten op de Rivers of the Far West heen zouden moeten gaan. Maar Tony wilde juist onder de rivier door: de donkere tunnel dient als overgang naar de berg, en zorgt er voor dat vooral het einde van de attractie als intens wordt ervaren door de lange, steeds sneller wordende tocht door de tunnel, terug naar het vasteland.
Wist je trouwens dat alle spullen die je om je heen ziet bij Big Thunder Mountain, authentieke mijnbouwapparaten zijn? Pat Burke, collega van Tony, kreeg voor het “aankleden” van de attractie een budget om spullen aan te schaffen en deed dat zo goed dat de attractie (behalve een waanzinnige achtbaan) feitelijk één groot museum van mijnbouwapparatuur is.
Een luchtfoto van de bouw van Big Thunder Mountain en Thunder Mesa:
Big Thunder Mountain is geen “standaard” achtbaan, met een baan die hoog in de lucht voor veel spannende momenten zorgt. Bij deze mijntrein-achtbaan ligt de rails altijd “op de grond”- de spanning wordt veroorzaakt door snelle en scherpe bochten en het gevoel dat je pijlsnel door een mijnlandschap rijdt waarin rotsblokken maar ook springstoffen ieder moment voor een groot probleem kunnen zorgen. Bovendien zorgt het feit dat je na het vertrek meteen door een donkere tunnel rijdt en de rit ook eindigt met een steeds sneller rijdende trein door een pikdonkere tunnel, voor een rit boordevol adrenaline!
Een luchtfoto van de bouw van Big Thunder Mountain met op de achtergrond Phantom Manor:
Tip: Op 31 maart 2017 gaf Tony Baxter een exclusieve rondleiding met interview over zijn werkzaamheden tijdens de bouw van Disneyland Paris. Klik hier voor ons uitgebreide verslag & video van deze rondleiding vol interessante weetjes.
Alhoewel er natuurlijk altijd onderhoud gepleegd moet worden aan een attractie als Big Thunder Mountain, besloot Disneyland Paris dat voor het 25-jarig jubileum deze iconische achtbaan een upgrade verdiende. En dus reed op 1 november 2015 aan het einde van de dag de mijntrein voor het laatst een rondje op Big Thunder. Wat volgde was een periode van onderhoud en upgrades die uiteindelijk tot en met 16 december 2016 duurde. Een ongekend lange periode, waarin om überhaupt goed te kunnen werken, de Rivers of the Far West helemaal drooggelegd moesten worden!
De werkzaamheden omvatten onder andere:
Na ruim 11 maanden gesloten te zijn kon vanaf zaterdag 17 december 2016 weer een ritje worden gemaakt met deze duizelingwekkende achtbaan. All aboard! Klik hier voor ons uitgebreide artikel en verslag van de heropening.
Je vindt Big Thunder Mountain hier:
In onze artikelen uit de 'Behind the Magic' serie nemen we een kijkje achter de schermen in Disneyland Paris met o.a. rondleidingen en achtergrondinformatie over attracties en gebouwen. Bekijk alle artikelen:
Ontdek de magie van Disneyland Paris en profiteer van onze speciale aanbiedingen met extra voordeel op je verblijf (hotel + tickets), hoge korting op losse toegangstickets en voordelig vervoer met bus of trein. Er zijn diverse aanbiedingen voor alle periodes beschikbaar, ook tijdens de schoolvakanties.